Kylätalon historia

Talkootoiminta on ollut kylällä perinteinen tapa toimia. Rakentaminen ja siihen liittyvät työt, viljan korjuu ja puinti sekä monet muut työt on tehty useamman talon yhteistyönä. Talkootyön perinne ei ole kuollut vaan vielä näinä päivinä saadaan talkoilla uskomattomia asioita aikaan. Tästä esimerkkinä upouusi Kurkijärven maamiesseuran talkoilla rakentama Kylätalo piharakennuksineen. Kylätaloon liittyykin varsinainen tarina. Ensimmäinen kylätalo saatiin kunnan käytöstä poistetusta viipaleparakista, joka siirrettiin kylälle vuonna 1993.

Talo palveli kylän tarpeita hyvin ja 2015 se kävi läpi perusteellisen remontin. Talkoilla uusittiin ikkunat, lisättiin eristettä seiniin ja välikattoon, vesikatto uusittiin ja sitä nostettiin ja kaltevuutta muutettiin. Rakennettiin uusi eteinen, kalusteita uusittiin ja tietenkin kaikki uusi ja myöskin vanha sai uuden maalipinnan. Töitä tehtiin kaikkiaan yli 700 talkootuntia. Viimeisiä keittiön laattapintoja saumatessa keskusteltiin talon avajaisista, jotka oli tarkoitus pitää aivan pian. Perjantaina 13 marraskuuta 2015 talo paloi perustuksiaan myöten. Vain mustunut kattopelti parakin teräksisten tukipalkkien varassa muistutti koko talven ajan kestäneestä aherruksesta.

Seuraava kesä meni miettiessä mitä nyt? Yhteisessä kokouksessa syyspuolella kysyttiin jokaisen osanottajan mielipide uuden kylätalon hankinnasta. Yksimielinen ajatus oli, että selvitetään mahdollisuudet Leader hankerahoituksen kautta saada uusi yhteinen kokoontumistila.

Hanke valmisteltiin ja se hyväksyttiin rahoitettavaksi. Sen jälkeen alkoi varsinainen rakentaminen. Hirsikehikko tilattiin paikalliselta yritykseltä, tietysti kilpailutuksen jälkeen, kuten rahoituksen ehdot vaativat. Syksyllä tehtiin perustuksen vaatimat työt liittymävarauksia myöten. Helmikuussa alkoi sitten kehikon pystytys. Talkooporukkaa riitti niin, että syksyllä 2016 voitiin viettää uuden raikkaalle tuoksuvan Kylätalon avajaisia. Siinä vaiheessa meillä oli kokoontumistila noin 40 henkilölle kaikkine tykötarpeineen. Astiastot, keittimet, kattilat ja kokoustekniikka oli valmiina käyttöönotettavaksi. Kymmeniä kokouksia ja tapaamisia on jo pidetty, kaikkea seurakunnan tilaisuuksista perhejuhliin ja eri toimijoiden kokouksiin.

Heti alkuun todettiin varastotilan tarve, joten samalla vauhdilla haettiin uutta hankerahoitusta varastoa, grillikotaa, halkovarastoa ja jätekatosta varten. Samaan hankkeeseen lisättiin ilmalämpöpumpun ja tietokoneen hankinta. Samalla päätettiin laittaa kuntoon pysäköintialue. Hanke sai paikallisen Leader hallituksen hyväksynnän, joten työt voitiin taas aloittaa.

Rakennukset ovat nyt pystyssä ja käytössä ja myöskin piha on siisti ja tasainen talolle tulla. Jossakin vaiheessa kevättä laskettiin talkootuntien määrän olevan noin 2660 tuntia.

Tärkeä osa toimintaa on kylätalon pihalta lähtevä valaistu latu, jota on ylläpidetty jo vuosia. Ladulla on vuodesta toiseen paljon käyttäjiä.