Puheenjohtajien sanoja

Seuran puheenjohtajina toimineille ihmisille esitettiin seuraavat kysymykset:

1. Mitä muistoja sinulla on omalta puheenjohtajakaudelta?

2. Millaiset toiminnot olivat silloin tärkeitä?

3. Mitä seuran toiminta on antanut sinulle?

Vastauksia saatiin näin:

Puheenjohtajan mustelmat! 1988-1994

Kuolion kylätoimikunnan järjestämän kylien aktivointipäivän jälkeen heräsi Kurkijärven asukkaiden keskuudessa halu virittää kylätoimintaa omalla kylällä. Kokouksessa syksyllä 1988 päätettiin herättää henkiin hiljaiseloa -50 luvun puolivälistä lähtien viettänyt Kurkijärven maamiesseura. Tulin siinä kokouksessa valituksi seuran puheenjohtajaksi. Toiminnan vakiinnuttua puheenjohtajan tehtävä oli toiminnan osalta helppo, koska halua ottaa tehtäviä hoidettavaksi löytyi yllin kyllin jäseniltä. Tietysti järjestelyjen osalta riitti itselläkin reissuja eri suuntiin: alkaen poliisista ja kunnan virkamiehistä Kuusamon yrittäjiin ja tilaisuuksien pitopaikkojen omistajiin ja edustajiin. Kurkijärven koulu olikin monen juhlan ja kokoontumisen paikkana. Kiitos Ervasti oylle ja siellä erityisesti Tauno Mustoselle.

Puheenjohtajakauteni kesti viisi vuotta ja mieluisimpina muistoina on se kylän yhteishenki, joka mahdollisti ihan uskomattomia saavutuksia. Kylätalo, valaistu latu, kioskirakennus, leikki- jääkenttä ja erilaista välineistöä saatiin erilaisten tempausten avulla. Sen lisäksi voimia ja halua riitti juhlien, kilpailujen, myyjäisten, tanssien, kurssien ja retkien järjestämiseen. Kylällä oli siihen aikaan paljon lapsia ja heidän  mukana olonsa antoi aina voimia ja intoa viedä seuraa eteenpäin.

Seura ja seuratoiminta on lisännyt yhteishenkeä ja saanut meistä aluksi lähes toisillemme tuntemattomista ihmisistä läheisiä, joita itsekin uskallan nimittää ystävikseni. Hyvää mieltä asioiden sujuessa. Kokemusta yhdistystoiminnasta ja ehkä myös jonkinlaista esiintymiskoulutusta.

Timo Majava

Timon puheenjohtaja vuosien jälkeen oli hyvä jatkaa vireää toimintaa. Niinkuin kaikki tiedämme seuran paperit paloivat kylätalon mukana, joten muistellut on muistamisen varassa. Toimintaa oli silloin, nyt ajatelle, todella paljon. Toimintaa järjestettiin monipuolisesti ja osallistujia riitti. Lapsia oli runsaasti, nuoret kokoontuivat talolla ja järjestivät omikseekin tekemistä.  Näistä tapahtumista minulla on videoita melkoinen määrä, joskohan ne saatais digitaaliseen muotoon jossakin vaiheessa, päästäis porukalla katselemaan ja muistelemaan. Kyläseuratoiminnan kantava voima on kyläläiset, seura kokoaa yhteen mutta toiminnan tekevät ihmiset.

Olen toiminut sihteerinä ja puheenjohtajana useampaan otteeseen. Nyt kun uuden kylätalon rakentaminen on saatu valmiiksi, on aika nauttia sen tarjoamista mahdollisuuksista kylän yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Tämä poikkeuksellinen kevät 2020 on selätetty ja voimme alkaa järjestämään toimintaa ja päästään taas näkemään naamatuste.

T. Jaana Voutilainen

Minun puheenjohtajakauteni Kurkijärven maamiesseuralla sijoittuu Ullan ja Jaanan väliin. Vuosilukuja en muista, mutta monta oli. Aloittaessani seuran toiminta eli hiljaista vaihetta, mutta hiljalleen virkosi ja kylätalon remontointi käynnistyi talkoovoimin. Korjattu kylätalo paloi, kun työ oli miltei valmis. Sen jälkeen rakennettiin uusi kylätalo talkoovoimin. Talkootyö oli voimissaan puheenjohtajavuosinani ja jäsenmäärät nousivat.

Seuran toiminta on antanut minulle paljon muistoja, yhdessä ollaan naurettu ja itketty sekä monasti "hammasta purren" jatkettu.

Tänään olen tyytyväinen, tunnen sisälläni ylpeyttä, kun juhlapäivinä kylätalon lipputangossa Suomen lippu liehuu ja mms:n tapahtumiin kerääntyy runsain määrin kyläläisiä/mökkiläisiä yhdessä viettämään aikaa!

Muistelee: Heli Kaikkonen

Kokoukset pidettiin minun aikana sovitusti. Oli kiihkeät työvuodet kera lasten ksvatuksen ja harrastusten. Yritimme kyllä touhuta mutta ei oikein ollut kannatusta.

Tuula Pätsi